Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A BYD gyárának megépítésével Szeged Európa harminc legnagyobb ipari centruma közé kerül - jelentette ki az építési és közlekedési miniszter pénteken Szegeden. Lázár János több nagyvárosban is egyeztetett az elmúlt időszakban a helyi polgármesterekkel (a debreceni cikkeink itt és itt, az egri itt érhető el). Most Botka László szegedi városvezetővel folytatott megbeszélését követő sajtótájékoztatóján azt mondta, az üzem építése, amely Magyarország legnagyobb autógyára lesz, a várakozásoknál sokkal gyorsabb ütemben halad.
A gyárban 2025 második felében készülnek el az első járművek, addigra megépülnek az üzem autópálya és közúti csatlakozásai, elkezdődik a vasúti pálya korszerűsítése, a vasúti terminál kialakítása, folyamatosan bővítik a termeléshez szükséges ivóvíz- és szennyvízkapacitást.
Lázár János elmondta, közvetlen négysávos kapcsolat épül az M43-as autópálya és az üzem között. Négysávossá alakítják az 5-ös főút a város és az autópálya-csomópont közötti részét. A kiviteli tervek elkészültek, a közbeszerzés is lezajlott, az 5,5 milliárd forintos fejlesztés kivitelezője várhatóan a Colas Magyarország Zrt. lesz. Emellett meghosszabbítják és kétszer kétsávosra bővítik 502-es számú főutat, e fejlesztés tervezése jövő év elején zárul le.
A szegedi fejlesztések minden infrastruktúrális igényének meg fognak felelni
A BYD óriásgyára ráadásul nem az egyetlen hasonló jellegű beruházás a környéken: itt épül a szomszédban tavasz óta a Rheinmetall high-tech gyára, valamint a szegedi Science Parkot is a közvetlen közelben alakítják ki (utóbbiról képriporttal is beszámoltunk nyáron a kivitelező Colas Út Zrt.-Délút Kft. konzorciumának segítségével).
A BYD szegedi gyárával kapcsolatban Lázár János szavaiból a szeged365.hu helyszíni tudósítása szerint kiderült, hogy a beruházások által szükségessé váló lakhatás biztosítására is felkészülnek (amellett, hogy a szegedi víz- és szennyvízkezelés nincs veszélyben - mint ahogy cikkünkben korábban is említettük, a fejlesztések a területen folyamatosak). A sajtóeseményen a beruházásról elhangzott, hogy tízezer ember fog itt dolgozni, ezért a közlekedés fejlesztését tervezik a városban és a régióban: a MÁV, a Volán és Szeged közösen fogja kidolgozni a terveket.
Az építési és közlekedési miniszter arra is kitért, hogy az érkező munkások a BYD gyárának építkezése alatt a nekik kialakított konténervárosban fognak lakni. Mindemellett elmondta azt is, hogy a szegedi önkormányzatnak új lakóövezeteket kell kialakítania: ennek érdekében kötöttek is egy megállapodást Szegeddel, ugyanis a vármegyeszékhely lesz az építtető, a projektben pedig együtt dolgoznak majd a kormánnyal.
A közös uniós vámterület legnagyobb közúti, vasúti és teherforgalmi határátkelőjét építik ki
Hozzátette: magyar-szerb-kínai együttműködéssel Röszkén pedig a schengeni térség legnagyobb közúti, vasúti és teherforgalmi átkelőjét építik ki.
Azt, hogy gigaberuházással teszik a Röszke-Horgos autópálya-határátkelőhelyet Európa legmodernebb, leggyorsabb és legkulturáltabb határátkelőjévé, Orbán Viktor miniszterelnök már a magyar-szerb stratégiai együttműködési tanács ülése után már bejelentette, ezt most megerősítették a szegedi egyeztetésen is. Arról is szó esett a sajtóeseményen, hogy kínai hitelből fogják megvalósítani ezt a gigaberuházást, a projekt nagyságrendileg 100 milliárd forint értékű.
Vasúti óriásberuházás Szeged és Cegléd között
Lázár János kifejtette, a magyarországi autógyártók három éven belül évi egymillió vagy még annál is több új járművet fognak előállítani. Ezek szállítása – az uniós előírások miatt – vasúton zajlik majd. Szegeden ehhez első lépésként a M43-as autópálya várostól távolabbi oldalán vagy Kiskundorozsmán vasúti terminál épül.
A kormány döntött a Cegléd és Kiskunfélegyháza között vasúti pálya teljes korszerűsítésének soron kívüli megtervezéséről, valamint a Kiskunfélegyháza és Szeged között pálya rekonstrukciójáról (ezek a MÁV 140-es vasútvonalának részei - a szerk.). Ez utóbbi költsége 175 milliárd forint lesz – közölte a miniszter.
A vasútfejlesztések forrását előreláthatólag az Európai Beruházási Bank 2,2 milliárd eurós hitele biztosítja majd. A korszerűsítés eredményeként a személyforgalom is gyorsabbá, a menetrend tarthatóbbá válik Szeged és Budapest között – hangsúlyozta.
Hídfejlesztések indulnak Szegeden A szegedi Belvárosi híd az ország egyetlen önkormányzati tulajdonban álló Tisza-hídja, amely élettartamának meghosszabbítására 2 milliárd forint azonnali támogatást biztosít a kormányt. Az elsősorban korrózióvédelmet jelentő munkálatokat 2025 elején meg kell kezdeni – tudatta a miniszter.
A déli Tisza-híd teljes kiviteli terve a jövő év első negyedévre készül el. A híd felhajtójának tervezett nyomvonala – amely módosítására nincs műszaki lehetőség - érinti az egyetem hat épületét, köztük a hőközpontot. Ezek 8-10 milliárd forintba kerülő kiváltásáról meg kell állapodni, ha ez sikerül, a munkálatok 2026-ban kezdődhetnek el – mondta a politikus, aki a Szegedet érintő fejlesztések között említette az algyői híd négysávúsítását is.
Forrás: magyarepitok.hu